


A Jánoska-eresztés egy ünnep, melyet május 16-a közelébe eső szombaton tartanak meg Baja városában. Az ünnep Nepomuki Szent Jánosról kapta a nevét, aki egy prágai pap és a királyné gyóntatója volt. 1383. május 16-án Vencel cseh király, miután különféle kínzásokkal sem tudta tőle a gyónási titkot kicsikarni, megkötöztette és száját széthasítva a Prágán átfolyó Moldvába (Vltava) dobatta. A város népe ezen az éjszakán csodát látott: tündöklő csillagok úsztak a Moldva vizén. A vízenjárók – akiknek a foglalkozása a vízhez kötődött, mint például a vízimolnárok, hajósok, halászok, dereglyések, csónakosok, stb. – Nepomuki Szent Jánost patrónusukká, védőszentjükké választották.
Nepomuki Szent János kultusza sok vízparti településen népszerű, így Baján is, ahol a Duna parti városrészen található Szent János kápolnát is az ő tiszteletére emelték. A Jánoska-eresztés eredetileg a bajai vízimolnárok ünnepe volt (mint céhszokás), majd később minden vízen járók körében elterjedt. A szokás kialakulásának időpontját pontosan nem tudjuk, de 1768-ból származik az első adat, melyben a szent tiszteletére emelt kápolnánál tartott körmenetről értesülünk. Szintén a szentről elnevezett Duna parti városrészben található ezen kápolna. A mai szokás szerint a Szent János kápolnában tartott mise után egy körmenet indul az esti órákban a Sugovica partjára. A körmenet élén a Szent János szobor halad. Az eredeti szobor ma a Türr István Múzeumban található, de ennek másolatát mind a mai napig a kápolnában tartják és a körmenetekhez is használják. A virággal feldíszített Szent János szobrot felhelyezik a fáklyákkal és lampionokkal kivilágított vezérhajóra, közben égő szurokkoszorúkat, mécseseket úsztatnak a vízen. A vízi felvonulást népzene kíséri, és a hajót számos ladik, csónak, kajak és kenu veszi körül, mindegyik fáklyákat és mécseseket visz magával. A nagyközönség a parton követi őket lassan haladva a városközpontban lévő Sugovica-hídig. Az érkezés után a szobor tiszteletére a Szentháromság téren népzene-néptánc bemutató, hordócsapolás, halászlé főzés és éjszakáig tartó népünnepély veszi kezdetét, melyek előkészületeiről napokkal korábban gondoskodnak.
A Jánoska-eresztés 1941-től hosszú szünetet tartott, de a hagyomány újraélesztése révén immár több, mint másfél évtizede újra a város egyik jeles eseményévé vált. Régen Baján, Budapesten, Pakson, Ercsiben és Dunaharasztin tartották ezt az ünnepséget, napjainkban ennek a megtartása az ország déli határánál található településeken jellemző. Hazánkban Mohácson és Baján, az országhatáron túl pedig Apatinban és Kiskőszegen maradt fent leginkább ez a hagyomány.
Jánoska-eresztés
http://bajaihajomalom.hu/torteneti-attekintes-a-janoska-eresztes-unneperol/
https://www.youtube.com/watch?v=9cBuG13j1h8
https://www.youtube.com/watch?v=JU9B2miBcaw
http://www.smu-mesz.hr/lipik/3814-nepomuki-szent-janos-unnepseg.html
Dankó Imre: A bajai Jánoska eresztés, Ethnographia 1958. 154-148.
Agócs Ruben: Jánoska-eresztés Baján In: Pócs Éva (szerk.): Rítus és ünnep az ezredfordulón. Budapest-Marcali, 2004. 359-364.
A Nepomuki Szent János-szoborról, In: Bajai Honpolgár, 2014. május, 19.
Adalék a szentjánosi kápolna építésének történetéhez, Bajai Honpolgár, 2015. június, 17-18.
Solymos Ede: Bajai Honpolgár, 1996 május
Bellosics Bálint: Bajai czéhszokások, Néprajzi Értesítő II. évf. 1901. 126-130.
Nepomuki Szent Jánost sok vízparti településen tisztelik, ezért Baja számára is nagy fontossággal bír. A Jánoska-eresztés napjainkban a déli határhoz közeli településeken maradt fent, és ezt a hagyományt nem hagyhatjuk elveszni. Fontos ezt a szokást megőrizni, mert egyedivé teszi településünket, mely egyediség hazánk számára is értékes. Az ünnep programjai képesek összekovácsolni a helyi lakosokat, népcsoportokat, és ezáltal a magyar nemzet egészére kiterjedő szoros köteléket alkotni. Ez az érték képes fokozni a magyarságtudatot, ami kiemelten fontos nemzetünk fenntartásához és előrehaladásához.